جراحی تومور مغزی به دو روش تهاجمی و کم تهاجمی انجام می شود و همانطور که روشن است عوارض جراحی کم تهاجمی کمتر از عوارض جراحی تهاجمی است. در جراحی کم تهاجمی نیازی به شکافتن جمجمه بیمار نیست و برداشتن تومور مغزی از طریق یک آندوسگوپ انجام می شود اما در جراحی تهاجمی نیاز است که جمجمه بیمار شکافته شود تا به محل دقیق قرار گیری تومور مغزی دسترسی یافته شود. بنابراین عوارض جراحی های تهاجمی به نسبت کم تهاجمی بیشتر است.

عوارض بعد از عمل تومور مغزی

عوامل موثر بر بروز عوارض

بروز عوارض در افراد مختلف با سنین متفاوت نیز متفاوت است. بسته به سن و عوامل دیگر بروز عوارض بعد از جراحی متفاوت خواهد بود که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

سن بیمار

سن بیمار یکی از عوامل موثر بر بروز عوارض بعد از جراحی تومور مغزی است. جوان بودن و سن پایین و بدن مقاوم سبب می شود عوارض کمتری پس جراحی در فرد رخ دهد و یا در صورت وجود عوارض سریع تر بهبود یابند. در حالی که در افراد مسن تر مدت زمان ترمیم بافت ها بیشتر است و بیماران به سختی درمان می شوند.

تبحر و مهارت جراح

یکی از عواملی که می تواند شدت و ضعف عوارض را تعیین کند تبحر جراح مغز و اعصاب است. هرچه توانایی جراح برای خارج کردن تومور از بافت مغز بدون شکاف عمیق بیشتر باشد عوارض پس از جراحی برای بیمار کمتر خواهد بود. بنابراین لازم است فردی که نیاز به جراحی دارد بهترین جراح مغز و اعصاب را بشناسد و نزد او این جراحی را انجام دهد.

شایع ترین عوارض جراحی تومور مغزی

از آن جایی که مغز یکی از ارگان های مهم بدن انسان است در صورتی که با اختلالات و مشکلاتی روبه رو شود نیاز به درمان دارد بنابراین در صورت وجود تومور مغزی نیز فرد مبتلا نیاز به انجام جراحی و خارج سازی تومور از مغز دارد اما ممکن است این جراحی عوارضی را به دنبال داشته باشد که ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

سردرد های مکرر

داشتن سردرد بعد از جراحی تومور مغزی امری طبیعی است زیرا طی این جراحی فشار زیادی بر بافت مغز و جمجمه وارد می شود. اما در صورتی که سردرد با علائم دیگری همچون افت فشار، تهوع و استفراغ همرا شود خطرناک است و باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

تشنج

به دلیل اینکه برای برداشتن تومور مغزی فشار زیادی به بافت مغز وارد می شود تشنج بعد از جراحی امری طبیعی است و پزشک برای جلوگیری از بروز این عارضه داروهایی را برای بیمار تجویز می کند این دارو ها تا حدودی می توانند جلوی تشنج را بگیرند اما ممکن است در هر حال تشنج رخ دهد  در صورتی که تشنج به طور مداوم تکرار شود خطرناک است و باید به پزشک مراجعه شود.

تورم سر

در صورتی که تورم بعد از جراحی به دلیل وجود زخم جراحی باشد حدود ده روز پس از جراحی بهبود می یابد اما در صورتی که تورم به دلیل جمع شدن مایع نخاعی در مغز و یا عفونت در این ناحیه باشد خطرناک است و باید فورا به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

از دست دادن حافظه

ممکن است به این دلیل که حین جراحی آسیب جدی به برخی از قسمت های مغز وارد شده است بیمار دچار اخلالات به خاطر سپاری شود. این امر نیز امری طبیعی در جراحی تومور مغزی است. تنها روش درمانی این عارضه استفاده به موقع از داروهایی است که توسط پزشک برای شما تجویز شده است.

مشکلات دیگر

ممکن است جدا از این علائم مشکلات دیگری پس از جراحی تومور مغزی برای بیمار رخ دهد که به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

• عفونت مغزی
  • تجمع مایع نخاعی مغزی
  • خونریزی مغزی
  • احتمال ابتلا به سکته مغزی
  • اختلالات هورمونی
  • اختلالات رفتاری
  • اختلال در بینایی
  • اختلال در شنوایی
  • بازگشت تومور مغزی

جلوگیری از بروز عوارض

بیمارانی که نیاز به انجام چنین جراحی ای دارند باید آمادگی بروز عوارض پس از آن را نیز داشته باشند اما انتخاب یک جراح ماهر نیز در کاهش بروز عوارض موثر است. یک جراح مغز و اعصاب می داند که پس از جراحی عوارضی همچون تشنج،سردرد و اختلالات حافظه وجود دارد بنابراین داروهایی نظیر آنتی بیوتیک ها  و مسکن ها را برای بیمار تجویز می کند.

• مهتاب
    خرداد ۲۸, ۱۴۰۱

سلام وقت بخیر بعد عمل بیمار تکلم خود را از دست بدهد و بعد از مدتی این مشکل رفع خواهد شد یا خیر؟؟؟