هنگامی که کودک به تومور مغزی مبتلا می شود ، تشخیص زودهنگام در درمان تاثیر گذار است. تومورهای مغزی شایع ترین تومورها در کودکان هستند. تومورهای اولیه از مغز شروع می شوند و به طور کلی به خارج از بافت مغز گسترش نمی یابند. تومورهای مغزی ، بدخیم یا خوش خیم ، تومورهایی هستند که از سلول های مغز سرچشمه می گیرند. تومور رشد غیر طبیعی بافت است.
تومور خوش خیم حاوی سلولهای سرطانی نیست و معمولاً پس از برداشتن مجدداً عود نمی کند. اکثر تومورهای خوش خیم مغزی مرزهای مشخصی دارند ، به این معنی که آنها به بافت اطراف حمله نمی کنند. این تومورها به دلیل اندازه و موقعیت در مغز ، می توانند علائمی مشابه تومورهای سرطانی ایجاد کنند.
تومورهای مغزی بدخیم مغز حاوی سلول های سرطانی هستند. تومورهای بدخیم مغزی معمولاً سریع رشد می کنند و به بافت های اطراف حمله می کنند. تومورهای بدخیم مغزی به ندرت به مناطق دیگر بدن گسترش می یابند ، اما ممکن است پس از درمان عود کنند. گاهی اوقات ، تومورهای مغزی را که سرطان نیستند ، بدلیل اندازه و موقعیت مکانی آنها ، و بدلیل آسیب هایی که می توانند به عملکردهای حیاتی مغز وارد کنند ، بدخیم می نامند.
تومورهای مغزی می توانند در هر سنی رخ دهند. تومورهای مغزی که در نوزادان و کودکان اتفاق می افتد ، از نظر نوع سلول ها و همچنین پاسخ دهی به درمان ، با تومورهای مغزی بزرگسالان بسیار متفاوت است. در ادامه به بررسی علائم شایع تومور های مغزی در کودکان می پردازیم.

علائم تومور مغزی کودکان

تومور مغزی چیست ؟

تومور مغزی زمانی ایجاد میشود که یک تغییر ژنتیکی در سلول های طبیعی مغز رخ دهد. این تغییر منجر به رشد توده ای از سلول های غیرطبیعی می باشد. برخی از تومورهای مغزی بر اثر جهش های ژنتیکی و وراثتی می تواند به وجود بیایند. اما علت تومورهای مغزی اولیه عموما ناشناخته است. تومورهای سیستم عصبی مرکزی رایج ترین تومورها در کودکان هستند.

انواع تومورهای مغزی در کودکان

۶۰ درصد تومورهای مغزی در کودکان در گودی خلفی جمجمه به وجود می آید. شایع ترین تومورهای مغزی کودکان شامل :

• مدولو بلاستوما
  • آستروسیتومای پیلوسیتیک کودکان (JPA)
  • اپندیموما
  • گلیومای پونتین ذاتی منتشر (DIPG)
  • تراتوئید رابدوئید غیر طبیعی (ATRT)

۴۰ درصد تومور مغزی در کودکان در نیمکره های مخچه قرار دارند. این تومور ها شامل :

• آستروسیتوما
  • گانگلیوما
  • کرانیوفارینژیوما
  • تومور نورواکتودرمال بدخیم محیطی (PNET)
  • تومورهای سلول های ژرمینال
  • تومورهای نورو اپیتلیال دیسمبریوپلاستیک (DNET)
  • اولیگو دندرو گلیوما
  • مننژیوما

علائم تومورهای مغزی کودکان

علائم تومور مغزی بسته به اندازه و محل تومور متغیر است. این علائم میتوانند در هر کودک متفاوت باشد. مغز در فضای محدود می باشد که تومورهای در حال رشد در آن فشار وارد می کنند. در این حالت موجب افزایش فشار درون جمجمه ای می شود. افزایش فشار وارد شده به مغز می تواند علائمی زیر را به وجود آورد :

• حالت تهوع و استفراغ
  • اختلالات شخصیت
  • خواب آلودگی
  • کما
  • افزایش سایز سر در نوزادان
علائم شایع تومور مغزی کودکان

علائم شایع تومور مغزی در کودکان

سردرد

بسیاری از کودکان مبتلا به تومور مغزی قبل از تشخیص سردرد دارند. اما بسیاری از کودکان سردرد دارند و بیشتر آنها تومور مغزی ندارند! به هر حال هر سردردی نمیتواند نشانه تومور مغزی باشد اما باید بررسی شود. یک نکته مهم که باید مراقب آن باشید: سردردی که صبح بیشتر است. این تا حدی به این دلیل است که وقتی دراز می کشید فشار در مغز افزایش می یابد و تومور می تواند این وضعیت را بدتر کند.

حالت تهوع و استفراغ

حالت تهوع و استفراغ دو علامت شایع آنفولانزا یا بیماری های کلیوی است. با این حال ، در موارد نادر ، این علائم می تواند به دلیل تومور مغزی باشد که باعث افزایش فشار در داخل مغز می شود. اگر این علائم ادامه یافت یا با سردرد همزمان شد ، از متخصص اطفال کودک خود نظر پزشکی متخصص بخواهید.

خواب آلودگی

خواب آلودگی کودک معمولا هشداردهنده نیستند .اگر کودک شما بدون هیچ دلیل مشخصی بی حال یا خواب آلوده عمل می کند ، برای راهنمایی در مورد اینکه آیا ارزیابی بیشتر لازم است با پزشک تماس بگیرید.

بینایی ، شنوایی یا تغییرات گفتاری

بسته به موقعیت تومور مغزی ، این تومور می تواند بر بینایی ، شنوایی و گفتار تأثیر بگذارد. البته بسیاری از کودکان در این مناطق چالش هایی دارند که هیچ ارتباطی با تومور مغزی ندارند. هنوز هم ، تغییرات ناگهانی در بینایی ، شنیدن یا صحبتهای فرزند شما باید توسط یک متخصص ارزیابی شود.

تغییرات شخصیت

تغییر شخصیت می تواند بخشی کاملاً طبیعی در رشد فرزند باشد. در موارد نادر ، می تواند به دلیل تومور مغزی باشد که بر قشر مغز تأثیر می گذارد. اگر نوسانات خلقی یا تغییرات شخصیتی کودک شما ناگهانی یا شدید به نظر می رسد ، با متخصص اطفال کودک  در میان بگذارید.

مشکلات تعادل

اگر توموری نزدیک ساقه مغز باشد ، می تواند مشکلات تعادلی ایجاد کند. افتادن قسمت عادی زندگی بیشتر کودکان نوپا است. اما مشکلات شدید یا بدتر تعادل در کودکان خردسال نیازمند مراجعه به پزشک است. اگر کودک  شما به طور ناگهانی در حفظ تعادل خود با مشکل روبرو شد ، پزشک می تواند در تعیین دلیل آن به شما کمک کند

تشنج

وقتی تومور مغزی روی سطح مغز قرار می گیرد ، می تواند باعث تشنج شود. بسیاری از اقدامات می تواند باعث تشنج شود ، از جمله خندیدن. اگر کودک شما تشنج را تجربه می کند ، باید به پزشک مراجعه کنید. علت ممکن است تومور یا چیز دیگری باشد ، اما تشنج باید همیشه مورد بررسی فرار بگیرد.

افزایش اندازه سر

هنگامی که نوزادان کوچک هستند ، استخوان های جمجمه آنها هنوز به طور کامل رشد نکرده است. از آنجا که این استخوان ها هنوز قابل انعطاف هستند ، تومور مغزی می تواند باعث رشد سر آنها به روش های غیر طبیعی شود. اگر در یک طرف برآمدگی یا تغییرات شدید دیگری در شکل سر کودک خود مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه نمایید.

آزمایش های تشخیصی تومور مغزی کودکان

آزمایش عصب شناسی : در این آزمایش کودک به لحاظ بینایی، شنوایی، تعادل، هماهنگی، قدرت و رفلکس بررسی خواهد شد.
آزمایش های تصویربرداری : تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) توموگرافی کامپیوتری (CT) و توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) برای تعیین محل و اندازه تومور مغز انجام میشود.
بیوپسی : نمونه برداری از بافت سرطانی برای آزمایش بیوپسی نام دارد که به عنوان بخشی از عمل جراحی برای از بین بردن تومور انجام خواهد شد. زمانی که تومور در قسمت حساس باشد بیوپسی سوزنی استرویتاکتیک استفاده می شود و در این حالت جراح سوراخ کوچکی در جمجمه ایجاد خواهد کرد و سوزن نازکی را از طریق سوراخ وارد و با استفاده از سوزن از بافت نمونه برداری می کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

ممکن است برخی از علائم بیماری شبیه علائم بیماری دیگر باشد که باید برای تشخیص بیماری کودک خود را برای تشخیص بهتر به پزشک ببرید. بسیاری از این علائم می تواند ناشی از شرایط روتین سلامتی باشد و همیشه به معنای داشتن تومور مغزی نیست. اگر نگران یک یا چند مورد از این علائم در کودک خود هستید ، به دنبال نظر پزشکی یک متخصص باشید. غالباً  با  تصویربرداری هایی همچون ام.آر.آی می توان تشخیص داد که آیا ناهنجاری مغزی باعث ایجاد علائم شده است یا خیر.اگر فرزند شما تومور مغزی دارد ، جراحی مغز و اعصاب می تواند درمان موثر و بهبودی موفقیت آمیزی را ارائه دهد.