درد کمر ممکن است برای هر فردی پیش بیاید، یکی از رایج ترین درد های کمر دیسک کمر می باشد. دیسک کمر یک بالشتک های لاستیکی بین استخوان های مهره بوده که دور نخاع می پیچند.
دیسک‌های ستون فقرات نقش بسیار مهمی در قسمت پشت بدن ما ایفا می‌کنند. آن‌ها فشار و استرس وارده بر مهره‌ها را جذب کرده و از نیم‌تنه بالایی حمایت به عمل می‌آورند. هر دیسک یک کپسول صاف و گرد است که حدود ۱ اینچ قطر و یک چهارم اینچ ضخامت دارد. دیسک ها بشکلی محکم بین ستون فقرات قرار گرفته و توسط رباط های متصل کننده استخوان های نخاع به هم پیوسته می شوند.
بعضی اوقات از درد دیسک کمر به عنوان وسیله ای برای جذب فشار و شوک یاد می شود. با گذشت زمان و افزایش سن این دیسک ها ضعیف تر و آسیب پذیر تر می شوند.
بیماری‌های ستون فقرات علل مختلفی دارد که عضلات ستون فقرات یکی از آنهاست، به علاوه استفاده نامناسب، مسائل ژنتیکی فتق دیسک ، تنگی ستون فقرات کمری و آرتروز از دیگر علت‌ها است که توجه و مراقبت از عضلات ستون فقرات منجر به پیشگیری از وقوع آسیب‌های این ستون می‌شود.

آیا دیسک کمر خوب می شود

دیسک کمر

دیسک کمر در حقیقت بالشتک هایی در میان مهره های ستون فقرات می باشند که می توانند از ضربه ها و شوک های وارد شده به ستون فقرات محافظت کنند. دیسک‌ های ستون فقرات گرد و مسطح بوده و دارای یک لایه بیرونی سخت به نام آنولوس و یک فضای نرم و ژله‌ای شبیه به هسته می باشند. اگر لایه بیرونی دچار پارگی شود، ماده ژله‌ ای مانند آن بیرون می زند. در صورتی که دیسک بر اثر تروما به ستون فقرات آسیب وارد کند می تواند اعصاب نخاعی را تحت تاثیر قرار دهد. در این حالت به آن پارگی، فتق یا بیرون زدگی دیسک کمر می گویند. فتق دیسک در بخش تحتانی کمر یا ستون فقرات ایجاد می شود. پارگی دیسک می تواند باعث درد در قسمت پایینی کمر و گاهی نیز درد شدید و انتشاری به پشت پاها شود.
علائم پارگی دیسک عموما با گذشت چند هفته و حداکثر تا یک ماه برطرف خواهد شد. در شرایطی که این مشکل برای چند ماه پایدار بماند و مزمن باشد این امکان وجود دارد که فرد درمان جراحی را در نظر بگیرد. بیشتر فتق دیسک‌ها نیازی به جراحی ندارند.

علائم و نشانه‌ های دیسک کمر

اگر فتق دیسک بر اعصاب نخاعی فشار وارد کند، می‌تواند باعث درد، بی حسی یا ضعف در بازو یا پا ایجاد کند. اما برخی از افراد هیچ علامتی را تجربه نمی‌کنند. علائم و نشانه‌ های دیسک کمر که فرد ممکن است تجربه کند ، عبارتند از:

• درد قسمت پایین کمر
  • درد دست ها و پاها
  • خواب رفتن پا
  • ضعف پا
درمان دیسک کمر

آیا دیسک کمر خوب می شود ؟

اکثر بزرگسالان کمردرد را در طول زندگی خود تجربه می کنند. برای اکثر این دردها نیازی به مراجعه به پزشک نیست. اکثریت کمردرد بدون درمان یا بدون دارو و یک دوره کوتاه مدت استراحت حل می شود. با این حال، هر فردی با علائم هشدار دهنده باید توسط متخصص ستون فقرات ارزیابی شود.

استراحت

در پاسخ به این سوال که آیا دیسک کمر خوب می شود باید گفت در مرحله اول درمان دیسک کمر فرد باید استراحت کند البته منظور چند ماه استراحت نیست بلکه ابتدا استراحت مطلق ۳ روزه بعد استراحت نسبی و انجام فعالیت های روزانه به گونه ای که متخصص طب فیزیکی و توانبخشی به بیمار آموزش می دهد.

داشتن فعالیت

استراحت چند ساعته در روز مفید است اما استراحت طولانی مدت در تخت برای درد کمر توصیه نمی شود. می توانید کم کم شروع به پیاده روی کنید و فعالیت های روزانه خود را انجام دهید.
پس از فروکش درد، تمرینات کششی و ورزش ملایم می تواند به بازگشت به فعالیت های طبیعی کمک کند. بیماران باید نحوه صحیح و ایمن انجام تمرینات و کشش های درمانی درد کمر را از پزشک یا فیزیوتراپ خود بپرسند.

دارو درمانی

درمان پزشکی بیماری دیسک کمری معمولا به ارائه یک برنامه ساختار یافته ای از درمان فیزیکی و داروها می پردازد. درمان اولیه بیماری دیسک کمری شامل داروهای ضد التهابی شامل ایبوپروفن یا ناپروکسن می باشد. این داروها می توانند به کاهش درد و التهاب همراه با بیماری دیسک کمری کمک کنند.

• دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) همچون ایبوپروفن (آدویل، موترین)
  • ناپروکسن (آلیو)
  • استامینوفن (تیلنول)
  • آسپرین

بیماران باید دارو ها را اندازه تجویزی مصرف کنند. مصرف زیاد یا طولانی مدت دارو مخصوصا NSAID ها می تواند سبب آسیب به معده و خونریزی در فرد شود. اگر دارو های مسکن بدون نسخه و دیگر درمان های خانگی پاسخگو نباشند، پزشک می تواند شل کننده های عضلانی را تجویز کند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی از تکنیک های مختلف برای درمان بیمار و کاهش علائم دیسک کمر استفاده می کند. روش های درمان غیر فعال می تواند به ریلکس کردن بدن کمک کند، این روش ها شامل ماساژ بافت نرم، گرم و سرما درمانی، تحریک الکتریکی (تحریک الکتریکی عصب از روی پوست)، و آب درمانی می باشد.

کمپرس های آب گرم و سرد

استفاده از کمپرس آب سرد می تواند به بی حس شدن اعصاب و کاهش درد کمک کند. کمپرس های آب گرم می تواند موجب سفتی و گرفتگی عضلات ناحیه پایین کمر را کاهش دهد تا فرد بتواند آزادانه حرکت کند.

مراقبت های تکمیلی

مراقبت های تکمیلی شامل درمان های دستی یا کایروپراکتیک ، ماساژ و طب سوزنی می باشد که می تواند به برطرف کردن درد و ناراحتی دیسک کمر کمک کند.

جراحی باز

در صورت ملایم بودن علائم و عدم احتمال تشدید شدن علائم نیاز به جراحی نخواهد بود. بااین حال اگر نشانه‌ها حاکی از افزایش فشار روی اعصاب نخاعی باشد، چاره‌ای جز انجام جراحی، آن هم به صورت فوری، نخواهد بود. پزشکان پیش از اتخاذ این تصمیم وجود نشانه‌های ضعف در عضله‌های پا، درد مداوم و نقص عملکرد روده یا مثانه را بررسی می‌کنند. درمان جراحی فتق دیسک کمری یا بیرون زدگی دیسک کمر شامل روش‌های زیر می‌شود:

• لامینکتومی و دیسککتومی
  • میکرودیسککتومی
  • فیوژن (خشک کردن یا الحاق) خلفی مهره‌های کمری
  • جراحی دیسک مصنوعی کمر : در این عمل جراحی، دیسک برداشته و با یک دیسک مصنوعی جایگزین خواهد شد. این کار فقط بین مهره‌های خاص در قسمت تحتانی کمر انجام می‌شود. این روش همچنین برای هر بیماری مؤثر نخواهد بود.

توضیحات و تصاویر تمرینات ورزشی مناسب بعد از جراحی دیسک کمر را در ” راهنمای تمرینات ورزشی برای کمر و ستون فقرات در خانه ” می توانید مشاهده کنید.

پیشگیری

• از استعمال دخانیات خودداری کنید، که دخانیات می تواند موجب گرفتگی شریان‌ها یا آترواسکلروز و بیماری دژنراتیو دیسک شود.
  • وزن سالم خود را حفظ کنید. وزن بیش از حد می‌تواند فشار اضافی بر روی قسمت تحتانی کمر وارد کند.
  • در زمان ایستادن و نشستن، وضعیت خوب بدن خود را حفظ کنید.
  • تمرینات هوازی را انتخاب کنید که کم تحرک هستند و برای کمر شما مفید می باشند، مانند شنا، پیاده روی و دوچرخه ثابت.
  • در زمان بلند کردن اجسام سنگین، پاهای خود را به سمت پایین بکشید و تنه خود را به حالت ایستاده نگه دارید. با پاهایتان بلند شوید، نه پشت خود. در هنگام بلند کردن اجسام خیلی سنگین، از چند نفر کمک بگیرید.
  • تقویت هسته عضلات از جمله عضلات شکم، قسمت تحتانی کمر، طرفین نیم تنه تحتانی و لگن.