علائم اولیه اسپوندیلیت آنکیلوزان شامل سفتی کمر و لگن پس از دوره‌های طولانی عدم فعالیت است. اگر صبح‌ها با کمر درد از خواب بیدار می‌شوید، تشک شما می‌تواند یکی از علت های آن باشد. اما گاهی اوقات، کمردرد می‌تواند نشانه عارضه جدی‌تری باشد. اسپوندیلیت آنکیلوزان (AS)  نوعی آرتریت مزمن و التهابی است که در درجه اول مفاصل و رباط‌های ستون فقرات را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علامت مشخصه AS درد و سفتی در ناحیه کمر است که پس از دوره‌های عدم تحرک یا خواب بدتر می‌شود. درد ناشی از التهاب در مفاصل ساکروایلیاک است که لگن و ستون فقرات را به هم متصل می‌کند.

با پیشرفت بیماری، بخش‌هایی از مهره‌های ستون فقرات می‌تواند به هم جوش بخورند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، ستون فقرات سفت و سخت می‌شود. و منجر به کاهش قابل توجهی در انعطاف پذیری و تحرک می‌شود. درمان قطعی برای اسپوندیلیت آنکیلوزان وجود ندارد، اما داروها و تغییرات سبک زندگی می‌توانند به مدیریت علائم و کاهش سرعت پیشرفت بیماری کمک کنند.

چگونه بفهمم که آیا به اسپوندیلیت آنکیلوزان مبتلا هستم؟

عوامل خطر برای اسپوندیلیت آنکیلوزان

علت دقیق AS به طور کامل شناخته شده نیست، اما تحقیقات این بیماری را با ژنتیک و عوامل محیطی مرتبط دانسته است. عوامل خطر برای اسپوندیلیت آنکیلوزان عبارتند از:

سن

شروع این بیماری معمولاً در سنین ۱۷ تا ۴۵ سالگی رخ می‌دهد، اگرچه می‌تواند کودکان و بزرگسالان را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد.

ژنتیک

تقریباً ۹۰ درصد افراد مبتلا به AS دارای ژنی به نام HLA-B27 هستند. همه افراد مبتلا به AS  حامل این ژن نیستند و بسیاری از افراد دارای ژن به این بیماری مبتلا نمی‌شوند.

التهاب روده

تخمین زده می‌شود ۷۰ درصد از افراد مبتلا به AS التهاب روده دارند. قرار گرفتن در معرض سموم محیطی و سابقه عفونت‌های خاص که میکروبیوم روده را مختل می‌کند در تشکیل این بیماری نقش دارند.

سیستم ایمنی

ASیک بیماری خود ایمنی است. سیستم ایمنی بدن به اشتباه به رباط‌ها و تاندون‌های سالم در داخل و اطراف مفاصل ستون فقرات حمله می‌کند. سلول‌های ایمنی و سیتوکین‌ها، به‌ویژه سیتوکین پیش‌التهابی IL-17، می‌تواند باعث تحریک AS شوند.

آیا به اسپوندیلیت آنکیلوزان مبتلا هستیم؟

اسپوندیلیت آنکیلوزان روی هر فردی متفاوت است، اما علائم خاصی وجود دارد که بسیاری از افراد مبتلا به این عارضه دچار هستند. شایع‌ترین علامت اولیه اسپوندیلیت آنکیلوزان، دردی است که به تدریج در کمر و باسن ظاهر می‌شود. اگر مشکوک به AS هستید احتمالا علائم زیر را دارید. این علائم عبارتند از:

• درد و سفتی در ناحیه کمر، لگن و باسن
  • تب خفیف
  • از دست دادن اشتها
  • احساس ناراحتی عمومی
  • گردن درد
  • خستگی

علائم بعد از بیدار شدن از خواب در صبح یا استراحت طولانی مدت بیشتر می‌شود. اکثر افراد مبتلا به AS پس از فعالیت بدنی متوجه کاهش درد می‌شوند. از آنجایی که AS یک بیماری مزمن و پیشرونده است، سایر نواحی بدن به مرور زمان تحت تأثیر این بیماری قرار می‌گیرند. نواحی رایج درد اسپوندیلیت آنکیلوزان شامل باسن، شانه‌ها، دنده‌ها، گردن، زانوها و پاشنه پا هستند.

تشخیص اسپوندیلیت آنکیلوزان

هیچ آزمایشی وجود ندارد که بتواند به تنهایی بیماری اسپوندیلیت آنکیلوزان را تشخیص دهد. به منظور ارائه یک تشخیص دقیق، پزشک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد، سابقه خانوادگی شما را بررسی می‌کند و علائم شما را ارزیابی می‌کند. برای مثال، زمانی که درد شروع شده است، مدت زمانی که علائم را داشته‌اید از جمله سوال‌هایی است که پزشک از شما می‌پرسد. پزشک همچنین ترکیبی از آزمایش‌ها زیر را تجویز می‌کند، از جمله:

آزمایشات خون

آزمایش‌های خون، از جمله پروتئین واکنش‌گر (CRP) و تست‌های نرخ رسوب گلبول‌های قرمز (ESR)، می‌توانند نشانگرهای التهابی بالا را بررسی کنند که می‌تواند نشان‌دهنده التهاب فعال در بدن باشد و به تمایز کمردرد التهابی از کمردرد مکانیکی کمک کند.

تست‌های تصویربرداری

اشعه ایکس تصاویری از مفاصل و استخوان‌ها را برای جستجوی علائم قابل مشاهده AS ارائه می‌دهد. علائم قابل مشاهده همیشه در مراحل اولیه بیماری وجود ندارد. اسکن‌های تصویربرداری مغناطیسی (MRI) تصاویر دقیقی از استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها و تاندون‌ها برای تشخیص التهاب و سایر علائم AS ارائه می‌دهند.

چالش‌های تشخیص

کمردرد سالانه میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و علت اصلی ناتوانی در سراسر جهان است. به همین دلیل ارائه یک تشخیص دقیق برای پزشکان دشوار است. در برخی از بیماران AS سال‌ها پس از شروع علائم طول می کشد تا بیماری تشخیص داده شود. بسیاری از افراد در ابتدا با بیمار‌ هایی که علائم مشابه با AS دارند، به اشتباه تشخیص داده می‌شوند. این بیماری های مشابه اسپوندیلیت آنکیلوزان عبارتند از:

چه زمانی در مورد علائم AS به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر برخی از علائم و نشانه‌های AS را که در زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم را دارید، به پزشک مراجعه کنید:

• درد و سفتی در ناحیه کمر و باسن که صبح‌ها یا بعد از بیدار شدن از خواب بدتر می‌شود.
  • ورزش و فعالیت بدنی درد شما را کاهش می‌دهد
  • علائم شما به تدریج ظاهر شد اما حداقل ۳ ماه طول کشیده است.
  • درد در شب خواب شما را مختل می‌کند.
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) علائم را تسکین می‌دهند.

ردیابی علائم می‌تواند به پزشک شما کمک کند تا یک تشخیص آگاهانه داشته باشد و از دریافت مراقبت کافی اطمینان حاصل کند. اگر نگران ابتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان هستید، یادداشت علائم خود می‌تواند مفید باشد. اگرچه هیچ درمانی برای اسپوندیلیت آنکیلوزان وجود ندارد، اما طیف گسترده ای از گزینه‌های درمانی وجود دارد که می‌تواند به مدیریت علائم و کاهش سرعت پیشرفت بیماری کمک کند. همراه با فعال ماندن، می‌توانید با اسپوندیلیت آنکیلوزان به زندگی شاد و کامل ادامه دهید.