آنوریسم مغزی یا داخل جمجمه ای تجمع غیر طبیعی خون شریان در مغز است که در نتیجه ضعیف شدن لایه عضلانی داخلی دیواره رگ خونی ایجاد می شود. تجمع خون در رگ باعث می شود که رگ نازک شود و پاره شود. خونریزی حاصل از آن به فضای اطراف مغز ، خونریزی زیر عنکبوتیه نامیده می‌شود. این نوع خونریزی می تواند منجر به سکته مغزی ، کما و یا مرگ شود. در ادامه این مقاله روش درمان و مراقبت های بعد از جراحی آنوریسم مغزی را توضیح خواهیم داد.

مراقبت های بعد از جراحی آنوریسم

علائم و نشانه ها

پارگی و تشکیل آنوریسم در مغز علائم و نشانه‌هایی دارد که در ادامه به آنها اشاره خوایم کرد:

• تاری دید یا دوبینی
  • از دست دادن هوشیاری
  • سردرد های شدید و ناگهانی
  •  از دست دادن تعادل
  • حساسیت شدید به نور

درمان آنوریسم

درمان آنوریسم مغزی بسته به نوع و میزان پارگی و تجمع خون متفاوت است. جهت درمان آنوریسم دو روش جراحی وجود دارد که جراح با توجه به نوع آنوریسم و شدت پارگی آن روش جراحی را انتخاب می کند. دو روش جراحی شامل :

• جراحى براى بستن شریان
  •  آندوواسکولار کویلینگ

بعد از جراحی

پس آنکه جراحی با بهترین نتیجه انجام شد برای آنکه بهبودی سریع تر برای بیمار حاصل شود و بتواند به فعالیت های روزانه خود بازگردد و سلامتی کامل خود را بازیابد.

بهبود زخم

پس از جراحی بهبودی زخم به سبک زندگی و وضعیت سلامتی عمومی آن بستگی دارد. برای مثل در صورتی که فردی به بیماری دیابت دچار است و سیگار استعمال می کند به مرور روند بهبودی زخم او به نسبت بقیه مدت زمان بیشتری نیاز دارد تا دوباره بافت پوست ترمیم شود. بنابراین لازم است فرد جراحی شده سبک زندگی سالم و دور از استعمال دخانیات داشته باشد تا زخم آن سریع تر التیام یابد.

مراقبت از زخم

پس ازجراحی لازم است مراقبت های زخم صورت بگیرد برای مثال به طور مداوم پانسمان زخم باید تعویض گردد لازم است برای انجام این کار نکاتی رعایت شود:

• ضد عفونی کردنن زخم با استفاده از بتادین
  • استریل و تمیز کردن زخم با استفاده از گاز استریل مرطوب
  • پوشاندن و چسب زدن زخم با استفاده از یک گاز استریل خشک

استحمام

حدود ۵ الی ۷ روز زخم جراحی نباید با آب تماس داشته باشد. در صورت لزوم استحمام برای بیمار بهتر از پانسمان ضد آب و غیر قابل جذب برای پانسمان زخم استفاده شود. پس از ۱۰ الی ۱۴ روز بعد از جراحی که زخم توسط پزشک معالج بررسی شد و از نظر وی خوب و قابل قبول باشد بیمار می تواند با احتیاط استحمام کند.

خونریزی مغزی

به این دلیل که بعد از این جراحی ممکن است قسمتی از جمجه استخوان اصلی خود را نداشته باشد و دیواره مغز نازک و ضعیف باشد هر ضربه محکمی به سر ممکن است سبب خونریزی مغزی شود . در صورتی که فرو رفتگی و یا برجستگی در ناحیه جراحی وجود داشته باشد بیمار می تواند با استفاده از یک کلاه از آن محافظت کند تا زمانی که قسمت ناقص جمجمه ترمیم و بازسازی شود.

تشنج

ممکن است بیماری که به بیماری آنوریسم مبتلا شده است دچار تشنج شود در چنین شرایطی فورا با اورژانس تماس بگیرد،لازم نیست حرکات سریع بدن فرد را کنترل کنید اما اجازه ندهید با اشیاء اطراف برخورد کند. فرد را به پهلو بخوابانید تا ترشحات بیرون بریزند و وارد ریه نشوند.

نحوه سفر و جابه جایی

بهتر است بیماری که تازه جراحی شده است با سفر هوایی نداشته باشد زیرا هر لحظه امکان دارد که دچار تشنج شود و امکان خدمات رسانی و اورژانس فوری برای وی در هواپیما وجود نداشته باشد. بیمار تنها می تواند فواصل کوتاه را با سفر زمینی طی کند.

رابطه جنسی بعد از جراحی

در صورتی که آنوریسم درمان نشده باشد ممکن است رابطه جنسی سبب پارگی آنوریسم و خونریزی شود. اما تا حدود یک ماه پس از جراحی بیمار می‌تواند رابطه جنسی داشته باشد به شرط آن که وضعیت جسمانی او از نظر پزشک تایید شده باشد .

سردرد های بعد از جراحی

پس از جراحی آنوریسم مغزی داشتن سردرد طبیعی است اما در صورتی که سردرد همراه با حالت تهوع و استفراغ باشد خطرناک است بیمار باید به پزشک مراجعه کند. همچنین زمانی که سردرد با افت فشار و کاهش سطح هوشیاری نیز همراه باشد لازم است بیمار فورا به پزشک مراجعه کند.

داروها

در صورتی که بیمار با سردرد های مکرر مواجه باشد می تواند از داروهای مسکن مانند ایبوپروفن، نوافن ودیکلوفناک برای کاهش درد خود استفاده کند. همچنین مصرف برخی مکمل ها و مولتی ویتامین ها برای ترمیم دوباره زخم ضروری است. همچنین در صورتی در تعادل و راه رفتن بیمار اختلالی ایجاد شده باشد پزشک تزریق داروهای ضد انعقاد را تجویز می‌کند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت وجود علائم زیر لازم است به پزشک مراجعه کنید:

• تب بالا و غیر طبیعی
  • درد قفسه سینه
  • تورم و التهاب پاها
  • سردرد شدید همراه با تهوع و استفراغ
  • ترشحات بینی و گوش
  • کاهش سطح هوشیاری
  • اختلال درکنترل روده و مثانه

• روشنک
    بهمن ۲۵, ۱۴۰۰

سلام ممنون از مطالب خوب و مفیدتان
    هفت ماه پیش عمل سابدورال داشتم آیا الان میتونم از رنگ مو استفاده کنم و یا فیبروز ابرو انجام بدم مشکلی نداره؟ و اینکه ورزش کردن مشکلی نداره با توجه به اینکه بعضی از حرکات ورزشی باعث میشه فشار به بدن واردبشه؟