تومور گلیوما

گلیوما (Glioma ) به تومور مغزی گفته می‌شود که در مغز یا در ساقه مغز ایجاد خواهد شد. تومورهای گلیوم در سلول های گلیال هستند که سلول های عصبی را احاطه کرده و از اینکه این سلول ها درست عمل کنند جلوگیری می‌کند. سه نوع سلول گلیال وجود دارد که تومور گلیال می‌تواند تومور گلیوم آن را ایجاد کند. گلیوم براساس نوع سلول گلیال در تومور و ویژگی های ژنتیکی تومور دسته بندی خواهد شد. این تومور می‌تواند بر روی کارکرد مغز تاثیر منفی بگذارد و بسته به محل و سرعت رشد آن حتی ممکن است مرگبار باشد. این تومور از شایع ترین انواع تومور مغزی است. از روش های درمانی این تومور می‌توان جراحی، شیمی درمانی، پرتو درمانی و غیره اشاره کرد.

انواع تومور مغزی گلیوم

• آستروسایتوم (Astrocytoma) شامل استروسیتوم، استروسیتوم آناپلاستیک و گلیوبلاستوم
  • اپاندیموم (Ependymomas) شامل اپندیموم آناپلاستیک، اپندیموم میکسوپاپیلاری و ساب اپندیموم
  • اولیگودِندروگلیوم (Oligodendrogliomas) – شامل الیگودندروگلیوم، الیگودندروگلیوم آنالاستیک و الیگواستروسیتوم آناپلاستیک

علائم تومور مغزی گلیوم

علائم تومور گلیوم بسته به نوع، اندازه، محل و سرعت رشد آن می‌تواند تغییر کند. برخی از علائم آن شامل:

• حالت تهوع یا استفراغ
  • گیجی یا کاهش عملکرد مغزی
  • ضعف حافظه
  • تغییرات شخصیت یا تحریک پذیری
  • سختی در حفظ تعادل
  • بی اختیاری ادرار
  • اختلال در بینایی مانند تاری دید، دوبینی یا کاهش دید محیطی
  • مشکلات تکلم
  • تشنج به خصوص در کسی که سابقه تشنج نداشته است

تومور ناحیه پینه آل (غده صنوبری) و بطن چهارم مغزی

غده صنوبری یا پینه آل (Pineal gland) که به آن غده کاجی نیز گفته می‌شود بر روی غده پینه آل تاثیر می‌گذارد. میزان ابتلا افراد به این سرطان بسیار کم است و بیشتر کودکان را درگیر می‌کند. این تومور در مغز و مایع نخاعی مغزی گسترش می‌یابد و جریان مایع مغزی و نخاعی را مسدود خواهد کرد.

علائم تومور پینه آل

از علائم تومور پینه آل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• سردرد مداوم و فشار در ناحیه سر
  • اختلال در بینایی و شنوایی
  • حالت تهوع و استفراغ به همراه سردرد مخصوصا در هنگام صبح
  • سردرد در حین ورزش و انجام فعالیت‌های شدید و یا حتی سرفه شدت پیدا خواهد کرد که با مصرف مسکن نیز کاهش نخواهند یافت.

یکی از روش های درمانی تومور پینه آل، روش جراحی است. جراح توسط ماده بیهوشی فرد را بیهوش می‌کند، و باید راهی پیدا کند تا مایع مغزی نخاعی جمع شده در مغز را آزاد کند. زیرا جمع شدن مایع مغزی نخاعی باعث ایجاد فشار بر روی مغز می‌شود. در حین جراحی نمونه برداری نیز انجام می‌شود. بعد از اینکه مایع مغزی نخاعی آزاد شد جراح تومور پینه آل را بر می‌دارد. اگر امکان برداشتن تمامی سلول های سرطانی میسر نباشد جراح باید از طریق روش های دیگر مانند پرتودرمانی و شیمی درمانی سلول های سرطانی را از بین ببرد.

تومور مننژیوم مغزی

مننژیوم یکی از انواع شایع تومور مغزی است. این تومور مغزی در پرده خارجی مغز و نخاع که مننژ نام دارد رشد می‌کند. مننژیوم‌ها خوش‌خیم هستند و علائم آن از لحاظ اندازه و موقعیت متغییر است.

علائم مننژیوم مغزی

در اغلب موارد، مننژیوم مغزی علایم خاصی را همراه نداشته اما برخی از افراد علائمی مانند:

• اختلال شنوایی و بینایی
  • سستی و ضعف دست ها و پاها
  • اختلال در تمرکز و حواس

تومور شوانوم

شوانوم یا نوریتوم یکی از شایع ترین تومورهای مغزی است. این تومور مغزی خوش خیم بوده و بر روی شنوایی فرد تاثیر می‌گذارد. درمان اصلی این نوع از تومور جراحی است. این جراحی توسط دستگاه مانیتورینگ عصب انجام می‌شود که از این طریق می‌توان تومور را خارج کرد. یکی از خطرات جراحی فلج صورت است که می‌تواند بر روی حرف زدن، جویدن غذا و غیره تاثیر بگذارد. به همین دلیل این جراحی باید توسط بهترین جراح مغز و اعصاب انجام شود.

علائم تومور شوانوم یا تومور عصب شنوایی

• اختلال در شنوایی
  • گزگز صورت
  • اختلال بلع
  • عدم تعادل
  • دوبینی
  • ضعف اندامها است

عمل جراحی میکروسکوپی آنوریسم ACOM

آنوریسم مغز نوعی برآمدگی در رگ خونی مغز است که احتمال نشت یا پارگی در آن زیاد است و می‌تواند باعث خونریزی مغزی در فرد شود. اگر آنوریسم مغزی پاره شود، می‌تواند زندگی فرد را تهدید کند. احتمال خونریزی مغزی تا زمانی که آنوریسم مغزی بسته نشود وجود دارد. دو روش برای بستن این برآمدگی وجود دارد. درمان جراحی باز و درمان از داخل رگ. در جراحی باز بعد از باز کردن جمجمه و پرده های اطراف مغز، عروق توسط کلیپس آنوریسم بسته می‌شود. با این کار جریان خون در آن متوقف می‌شود.

علائم آنوریسم مغزی

• از دست دادن تعادل بدن هنگام راه رفتن یا هماهنگی طبیعی
  • سردرگمی یا از دست دادن هوشیاری مغز
  • سفتی گردن
  • حالت تهوع و استفراغ
  • حمله
  • متسع شدن مردمک چشم
  • حساسیت به نور
  • دو بینی یا تاری دید ناگهانی
  • پرش پلک

درمان صرع مقاوم

صرع و تشنج مقاوم نوع خاصی از صرع است که در آن بیمار با مصرف داروی ضد صرع یا ضد تشنج نمی‌تواند حملات صرع و تشنج خود را کنترل کند. صرع و تشنج مقام به درمان، وضعیتی است که در آن فرد علی رغم مصرف انواع داروها و شیوه های درمانی ضد تشنج، نتیجه ای نمی گیرد. جراحی صرع و تشنج مقاوم به درمان یکی از انواع پیچیده و سنگین جراحی مغز است که لازم است به صورت تیمی انجام شود.

انواع روش های جراحی صرع و تشنج مقاوم به درمان عبارتند از:

• جراحی رزکتیو
  • جراحی های قطع ارتباط (دیسکانکشن)
  • کاشت الکترود در نواحی عمیق مغز
  • استفاده از لیزر (LITT)